Maandverband - voor ons zo gewoon - Reisverslag uit Thika, Kenia van Annemieke - WaarBenJij.nu Maandverband - voor ons zo gewoon - Reisverslag uit Thika, Kenia van Annemieke - WaarBenJij.nu

Maandverband - voor ons zo gewoon

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

25 April 2016 | Kenia, Thika

Tijd voor een tweede berichtje.

Nadat ik donderdag terug ben gekomen van General Kago heb ik me gestort op een nieuw format voor verslagen. Nog nooit van mijn leven een template gemaakt, maar met wat informatie van internet en de support van Caroline in Nederland kom ik een heel eind.
Uiteindelijk heb ik voordat ik (iets te laat) naar bed ga de eerste pagina’s in de steigers gezet.

De volgende ochtend enigszins voorzichtig gemeld dat ik denk dat we het iets ander kunnen doen. Even laten bezinken en uiteindelijk komt de vraag wanneer ik de hele rapportage omgezet zou kunnen hebben. “Voor de lunch?”.
’s Middags wordt er al gestart met de eerste rapporten in het nieuwe format.
Vrijdagavond toch nog even verder geknutseld. Er kan nog wel een verdere efficiëntie slag worden gemaakt.

Zaterdag ben ik om 10.00 uur met de taxi meegereden naar Ananas Mall waar ik Noortje ontmoet. Heerlijk om weer even bij te praten onder het genot van een goede kop koffie.
Ook dit soort dingen veranderen hier snel. Het is geen Star Bucks, maar toch...
Vervolgens rijden we naar haar nieuwe huis. Wauw. Mooie plek, top huis! Fijn om te zien en horen hoe ze aan haar volgende stappen werkt.

Noortje zet me in de stad af waar Solomon (van Macheo) is en met hem kan ik terugrijden. Eh.. natuurlijk nog even een boodschap doen onderweg, was hij even vergeten te zeggen.
Snel een boterhammetje gegeten met de uit Nederland meegenomen kaas. Lekkerrrrrr.

Ik heb ook een springtouw meegenomen en als ik naar de speeltuin loop hebben de kids al gelijk door dat er gesprongen gaat worden. Pffff ze weten van geen ophouden, zweet begint mij lichtelijk op de rug te staan. Maar wel super leuk en gezellig.
Je merkt gelijk dat de 2 meisjes die pas sinds kort bij ons wonen nog niet echt vaak touwtje hebben gesprongen. Komen vaak niet verder dan de letter E (we tellen van 1 tot… of doen het alfabet).
Van de week dus nog maar eens met ze oefenen ;-)

En zondag is het er dan eindelijk weer eens van gekomen: een rondje op de golfbaan. Het dreigde letterlijk en figuurlijk in het water te vallen, want als ik ’s nachts wakker word, komt het met bakken uit de hemel. Hmmmmm.

Ik heb de taxi om 9.30 uur besteld, maar bel de beste man maar op dat ik wellicht op een later tijdstip nog een beroep op hem doe. We houden het weer in de gaten en uiteindelijk ga ik toch begin van de middag naar de Sportsclub in Thika waar de golfbaan ligt. Eerst snel wat gegeten en dan met Chris en Marnix de baan in. Bij ons zou je denk ik niet door de baan mogen als hij zo nat is. (Mijn schoenen zijn nu nog niet helemaal droog….). Maar in Kenia kan alles.
Lekker 9 holes gelopen ondanks het feit dat we het niet helemaal droog hebben gehouden.

Vanmorgen ben ik met twee dames (Ann en Elisabeth mee gereden naar Kayata Primary School, zo’n 23 kilometer bij Macheo vandaan. Anne heeft haar rijbewijs en rijdt zelf naar dit buitengebied. Aanzienlijk makkelijker en het scheelt een chauffeur, die anders ook de hele ochtend op pad is.
Het duurt iets meer een uur om er te komen. Dat heeft niets met haar rijstijl te maken, maar met de slechte wegen in / naar dit buitengebied.

Kayata is 1 van de scholen in het maandverbandproject. Heeft zo’n 250 leerlingen en hier wordt aan de meisjes maandverband uitgedeeld en aan alle kinderen worden trainingen gegeven.
Vandaag ging de training over Cross Generaton relationships.
Hoewel de trainingen in het Kiswahili worden gegeven is het toch goed te volgen. Ik hoor de nodige Engelse termen langs komen: Omgaan met oudere mannen, betaald worden voor…., SOA’s, zwangerschap.
Wat is het toch een onwijs goed programma en goed dat er nu ook voorlichting op dit soort gebieden wordt gegeven.
We zijn nog lang niet zo ver als in Nederland: volop verlegenheid, ook bij de oudere kinderen. Maar: het staat op de agenda!

Ik heb zelf ook nog een klein college gegeven. De meeste kinderen van deze school hebben nog nooit een blanke gezien. Daar stond ik dan voor de klas bekeken te worden en uit te leggen wat de verschillen en overeenkomsten tussen Kenia en Nederland zijn.

Er zijn nu 85 scholen die in dit project meedraaien: op 60 van deze scholen delen we maandverband uit en geven trainingen. De resterende 25 scholen krijgen geen maandverband meer omdat die door de overheid worden vertrekt. Daar worden de kinderen dus alleen getraind door Macheo.

De meisjes krijgen ook elke maand een kalender. Hier moeten ze op aangeven op welke dagen ze niet naar school zijn gekomen en als ze niet zijn geweest, waarom niet.
Hierdoor is het voor ons ook zichtbaar dat de aanwezigheid van de meisjes, ook tijdens hun maandelijkse periode, aanzienlijk is toegenomen.
Bleven ze vroeger thuis door gebrek aan maandverband, nu zijn de redenen hoofdpijn, menstruatiepijn e.d.

Ondergoed is en blijft nog wel een uitdaging. Dit is helaas niet in het budget van dit project opgenomen. Eens kijken of we daar nog wat geld voor bij elkaar kunnen krijgen. Een onderbroek kost hier zo’n 0,60 euro. Waar hebben we het over?

Zo, iedereen weer bijgepraat, ik verder met mijn volgende project ;-)

Groetjes,
Annemieke

• 25 April 2016 - 14:17

Caroline:

Hi Annemieke, mooi te lezen dat het gelukt is met de templates ;-)
    Even een vraagje, om hoeveel onderbroekjes gaat 't eigenlijk?
    Veel plezier enne, als ik nog mee kan kijken, dan mail je je template maar even ..!
    Liefs,
    Caroline

• 25 April 2016 - 14:28

Marjon:

Hoi, altijd leuk om te lezen, weer even op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen . Groetjes Marjon.

• 25 April 2016 - 23:32

José:

Jouw verhalen zetten mij altijd weer even met beide benen op de grond... Voor die onderbroekjes moeten we toch genoeg geld kunnen ophalen hier? Zoals Carolien al vroeg, om hoeveel broekjes gaat het ongeveer? Succes nog daar!